Wonen

Huurder of verhuurder: wie betaalt welke herstellingen in een huurwoning?

Herstellingen tijdens de huurperiode: wie betaalt wat?

Een verstopte leiding, een defecte parlofoon, een lekkende dakgoot, losgekomen dakpannen, het onderhoud van het alarmsysteem Of je nu huurder of verhuurder bent, je hebt je vast al eens afgevraagd wie welke kosten betaalt in een huurwoning. In dit artikel zetten we alles op een rijtje.

Welke kosten zijn voor de verhuurder?

Grote herstellingen en onderhoud vallen meestal onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Enkele concrete voorbeelden:

  1. Grote herstellingen
    Dakreparaties, het herstellen van een dakgoot of het vervangen van een leiding zijn voor rekening van de verhuurder.
  2. Herstellingen door normale slijtage, ouderdom of overmacht
    De vervanging van een verwarmingsketel of boiler, een versleten vinylvloer, een verroeste brievenbus, een defecte vaatwasser of parlofoon zijn kosten die de verhuurder moet dragen.
  3. Grote onderhoudswerken
    De verhuurder moet instaan voor het onderhoud van de gevel en het buitenschrijnwerk. Ook het (laten) herschilderen van binnenmuren (meestal na 9 tot 15 jaar) staat op zijn takenlijst. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het vellen van bomen die een gevaar vormen.

Een belangrijke verplichting voor de eigenaar: de huurder informeren

Als verhuurder moet je de huurder alle informatie geven die hij nodig heeft voor het correct gebruik van apparaten, installaties en materialen in de woning.

Welke onderhouds- en herstellingskosten zijn voor de huurder?

De huurder moet instaan voor klein onderhoud en herstellingen die voortkomen uit dagelijks gebruik.

  1. Schoonmaak en onderhoud
    De huurder moet de woning als een goede huisvader onderhouden. Dit betekent onder andere poetsen, het gras maaien, de haag snoeien, dakgoten reinigen die met een ladder bereikbaar zijn, de schoorsteen laten vegen en kranen ontkalken.
  2. Onderhoud van technische installaties
    De huurder moet zelf instaan voor onder andere het onderhoud van de verwarmingsketel, boiler, het alarmsysteem en de waterontharder.
  3. Kleine herstellingen
    Kleine herstellingen door dagelijks gebruik van de woning zijn voor de huurder, zoals
    • Een lekkend toilet herstellen, gaten in de muur opvullen ...
    • Een verstopte gootsteen of toilet ontstoppen.
    • Een lamp vervangen, siliconenvoegen in badkamer en keuken vernieuwen, een gebroken raam of koelkastbak vervangen als de schade door eigen toedoen is ontstaan...
  4. Schade door onzorgvuldig gebruik, nalatigheid of slecht onderhoud
    Vriesschade aan een buitenkraan omdat je deze niet tijdig hebt afgesloten? Een kraan laten openstaan waardoor de parketvloer vervangen moet worden? Als jij verantwoordelijk bent voor de schade, moet je ook opdraaien voor de kosten.

Een belangrijke verplichting voor de huurder: schade melden

Zie je vochtplekken op de muur? Begint de boiler te lekken? Meld dit zo snel mogelijk aan de verhuurder zodat hij actie kan ondernemen. Doe je dat niet en ontstaat er bijkomende schade, dan kan je aansprakelijk gesteld worden voor de extra kosten.

Bescherm je woning optimaal

Een goed verzekerde woning is een goed beschermde woning. Maar een huurder en een verhuurder hebben niet dezelfde verzekeringsnoden. Daarom biedt DVV een brandverzekering op maat van jouw situatie.

Gepubliceerd op 25/02/2025

Goed om te weten

De bijstand wordt georganiseerd door onze partner Europ Assistance.

De woonverzekering Cocoon Flex en Cocoon Start (formule van Cocoon Flex) van DVV wordt afgesloten voor één jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar. De bijzondere en algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Neem voor een gepersonaliseerde offerte en een premieberekening contact op met een DVV-consulent. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga voor meer informatie langs bij een DVV-consulent of raadpleeg:

Gelieve kennis te nemen van deze documenten voor je het contract afsluit.

Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

De woonverzekering Cocoon Flex en Cocoon Start (een formule van Cocoon Flex) zijn verzekeringsproducten van DVV, een merk en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - verzekeringsmaatschappij erkend onder het nummer 0037. 

Dit wil je ook weten