Gezin

Veilig reizen met het openbaar vervoer

Veilig reizen met bus, tram, metro of trein

Neem je het openbaar vervoer? Met onze tips houd je het veilig. Ben je toch betrokken bij een ongeval? We leggen uit wat je kan doen.

Veilig met bus of tram

  • Stap altijd vooraan op. Enkel rolstoelgebruikers of mensen met een kinderwagen mogen ook langs de andere deur opstappen.
  • Laat andere mensen eerst uitstappen voor je opstapt.
  • Schuif zoveel mogelijk door en houd de gang vrij indien mogelijk.
  • Stap achteraan uit.

Veilig met de metro of trein

  • Blijf achter de gele lijn tot de trein of metro volledig stil staat.
  • Blokkeer nooit de deuren.
  • Stap niet meer in of uit als het geluidssignaal klinkt.

Wat als je betrokken bent bij een ongeval?

Als je met het openbaar vervoer reist, word je gezien als zwakke weggebruiker. Daardoor ben je extra beschermd als er iets verkeerd gaat. Zo heeft elke openbare vervoersmaatschappij een verzekering voor passagiers. Die zal bijvoorbeeld tussenkomen als je valt door een bruusk manoeuvre van de buschauffeur en zelfs als je je misstapt als je op de trein stapt. Dit is wat je in zo’n geval moet doen:

  • Meld het voorval meteen bij de chauffeur. Als je wacht, is het moeilijk te achterhalen of het ongeluk echt voertuiggerelateerd was.
  • Laat je indien nodig onderzoeken door een arts en houd je medisch dossier bij.
  • Noteer alle details (welke lijn, plaats, tijdstip enz.).
  • Meld het incident bij de vervoersmaatschappij en stel hen aansprakelijk om je schade te kunnen claimen.

Krijg je geen gehoor? Dan kan je rekenen op de Rechtsbijstandverzekering. Als je een verzekering Lichamelijke Ongevallen in het Verkeer hebt, zal die tussenkomen bij een lichamelijk letsel, invaliditeit of overlijden.

Vragen over je verzekeringen?

Je DVV-consulent helpt je graag met informatie en advies om goed verzekerd de baan op te gaan.
De verzekering wordt afgesloten voor één jaar en stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende perioden van telkens een jaar. De bijzondere en de algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. De verzekeringspolis is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga langs bij een DVV-consulent of raadpleeg: Rechtsbijstandverzekering Het informatiedocument over het verzekeringsproduct Rechtsbijstand (IPID) De algemene voorwaarden Rechtsbijstand De folder Rechtsbijstand Segmentatiecriteria Lichamelijke ongevallen in het verkeer het informatiedocument over het verzekeringsproduct (IPID) de algemene voorwaarden de folder Je moet deze documenten doornemen alvorens de polis te onderschrijven. Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de Klachtendienst en de Ombudsman van de Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

De bijstandsverzekering DVV Assistance is een verzekeringsproduct van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293 - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037. 

Dit wil je ook weten