Brussel is op enkele uitzonderingen na volledig zone 30 sinds 1 januari 2021. Onze hoofdstad is niet de enige die de stap gezet heeft. Ook in andere steden als Antwerpen, Brugge, Charleroi, Doornik, Gent, Leuven enz. zijn er zones 30. Nochtans is niet iedereen even enthousiast... Voor sommigen is deze maatregel te beperkend, anderen zijn juist voorstander. Maar waarom is ‘stad 30’ er gekomen?
De snelheidslimiet van 30 km/u moet zorgen voor minder ernstige ongevallen en moet dus levens redden. Tegen 30 km/u hebben bestuurders:
Volgens Brussel Mobiliteit is het risico op overlijden voor een voetganger vijf keer hoger bij 50 km/u dan bij 30 km/u. Bestuurders en passagiers hebben 15% kans op een ernstig letsel of overlijden bij 30 km/u, tegen 45% bij 50 km/u.
Door de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/u in de stad, wordt de geluidshinder van het wegverkeer gehalveerd. Afhankelijk van het type wegdek wordt het geluidsniveau gereduceerd tot 2,5 à 3,9 dB(A). De levenskwaliteit in de stad wordt daardoor een pak beter.
De lagere CO²-uitstoot is waarschijnlijk één van de meest controversiële punten. Sommigen zeggen dat een zone 30 de vervuiling vermindert, anderen zeggen het tegenovergestelde. Rijden tegen 30 km/u op de hoofdwegen kan inderdaad vervuilender zijn, maar de snelheidsbeperking geldt vooral in straten waar het verkeer vaak onderbroken wordt (bijvoorbeeld door oversteekplaatsen voor voetgangers, voorrang van rechts of verkeerslichten). De snelheid is er dus niet constant. Rijden met een snelheid van 30 km/u is minder vervuilend dan een constant wisselende snelheid.
Door de snelheid in de stad te beperken tot 30 km/u wil de Brusselse regering mensen aanmoedigen om andere vervoersmiddelen te kiezen, zoals het openbaar vervoer of zachte mobiliteit (wandelen of fietsen). Het uiteindelijke doel? Minder autoverkeer in de stad.
Goed om weten
De autoverzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid is wettelijk verplicht.
De autoerzekering Mobiliy en de Verzekering Lichamelijke Ongevallen in het Verkeer worden afgesloten voor 1 jaar en jaarlijks stilzwijgend verlengd. De Bijzondere en Algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga langs bij een DVV-consulent of bekijk hier:
Autoverzekering Mobility
Verzekering Lichamelijke Ongevallen in het Verkeer
Vooraleer een contract te ondertekenen is het belangrijk dat je kennis neemt van deze documenten.
De autoverzekering Mobility en de Verzekering Lichamelijke Ongevallen in het Verkeer zijn verzekeringsproducten van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE70 0689 0667 8225, BIC GKCCBEBB - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037.
Gepubliceerd op 02/02/2021
Elke dag raken tien kinderen gewond bij een verkeersongeval. Ontdek hoe je het goede voorbeeld geeft en hoe je je kind sensibiliseert rond verkeersveiligheid.
Transport is goed voor 11,4% van de uitgaven van Belgische gezinnen. De auto is veruit de grootste kost. Ontdek enkele goedkopere alternatieven om je te verplaatsen.
Vandaag zijn er nog geen 100% groene auto’s op de markt. Met ecodriving kunnen we gelukkig toch onze ecologische voetafdruk beperken. Ontdek onze vijf tips.