Service

Hoe zeg je een verzekering op?

Van verzekeraar veranderen: zo geregeld

Sinds 1 oktober 2024 is het makkelijker om over te stappen naar een andere verzekeraar. Goed nieuws voor alle klanten die niet tevreden zijn met hun huidige verzekeraar en willen veranderen! 

Wanneer kun je een verzekering in België opzeggen?

Verzekeringscontracten hebben doorgaans een looptijd van één jaar en worden stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van 12 maanden, tenzij een van de partijen actie onderneemt. Sinds 1 oktober 2024 kun je een verzekering gratis opzeggen

  • Tijdens het eerste jaar, met een opzegtermijn van 2 maanden
  • Na het eerste jaar, met een opzegperiode van één maand

Deze regels gelden voor contracten die vanaf 1 oktober 2024 zijn afgesloten en voor automatisch verlengde contracten. 

Deze nieuwe wet is enkel van toepassing op verzekeringen niet-leven, zoals een autoverzekering, een woonverzekering, een familiale verzekering of een fietsverzekering. 

Waarom van verzekeraar veranderen?

Een recente studie toont aan dat 57% van de Belgen vindt dat de kwaliteit van de service bij banken en verzekeraars is afgenomen.* 

Wat zijn de grootste frustraties? 

  • Beperkte bereikbaarheid; 
  • Eindeloze telefonische keuzemenu’s; 
  • Onpersoonlijke chatbots met standaardantwoorden; 
  • Ingewikkelde FAQ’s; 
  • Trage reacties op e-mails. 
Resultaat: 43% van de Belgen* veranderde al van verzekeraar omwille van deze reden. 

Persoonlijke service: het sterke punt van DVV

Tegen deze trend van een dalende servicekwaliteit in blijft DVV zich onderscheiden met een focus op service en bereikbaarheid. De cijfers geven ons gelijk: 97% van onze klanten is tevreden over onze service en de bereikbaarheid van onze consulenten.** 

De service bij DVV in 2 sterke troeven

  • Persoonlijk en direct contact is vanzelfsprekend: of je nu vragen hebt, een nieuwe verzekering wil afsluiten, je verzekeringen wil laten checken of ondersteuning nodig hebt bij een schadegeval. 
  • DVV-consulenten zijn makkelijk bereikbaar en vrijwel altijd beschikbaar. Ze zorgen voor een snelle afhandeling van schadegevallen en geven heldere en correcte adviezen. Belangrijk, want één op de drie Belgen weet niet precies waarvoor ze verzekerd zijn. 

Hoe een verzekering opzeggen?

Heel eenvoudig! Je DVV-consulent neemt alles voor je uit handen. Je consulent neemt contact op met je huidige verzekeraar en regelt de opzegging. Een maand na opzegging is je contract officieel beëindigd en kun je genieten van de service van DVV. Je vorige verzekeraar is wettelijk verplicht om het resterende saldo binnen 30 dagen terug te betalen. 

Benieuwd naar de service van DVV?

Met meer dan 900 DVV-consulenten verspreid over het hele land, is er altijd een bij jou in de buurt. Wacht niet langer en ervaar de uitstekende service van DVV en een optimale bescherming. 

Over het tevredenheidsonderzoek in België 
* In juli 2023 onderzocht Indiville hoe Belgen service ervaren. Het doel? Bepalen wat ze zien als “goede service” en het belang dat ze hechten aan de service van dienstverleners in het algemeen en verzekeraars in het bijzonder. 
Voor dit onderzoek vulden 1.042 respondenten van 18 jaar en ouder een online vragenlijst in. De resultaten werden gewogen om representatief te zijn naar geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio. 

Over het klantenonderzoek bij DVV 
** Tussen augustus en oktober 2023 onderzocht Profacts de tevredenheid van DVV-klanten. 7.730 klanten deelden hun mening via e-mail, post of telefoon. De enquête richtte zich op algemene tevredenheid en de belangrijkste factoren die klanttevredenheid beïnvloeden. 

Dit wil je ook weten